Alexandru Negrea

  • Prima pagină
  • Despre
  • Arhivă
  • Contact
  • Campanii
    • Siemens Race
    • UPC
      • Digital Card CI+
      • Fiber Power
    • Vodafone
      • Iphone 4S
      • HTC Sensation
    • Orange
      • Motorola Xoom
      • HTC Cha Cha
      • AR Drone
      • O noua zi
      • Aplicaţii iPhone
      • 5 săptămâni în balon
    • Microsoft
      • Workshop Storytelling
      • Dev de Amsterdam
      • Windows 7
      • Internet Explorer 8
    • Kaspersky Antivirus
      • Security Analist Summit
    • Motorola Milestone
    • Petrom
      • Redescoperă România
      • Harta Crăciunului
    • Sony Ericsson
      • Xperia X10
      • Xperia Arc
    • Diverta
    • Puma Creative Factory
    • Ciuc
      • Concert Bon Jovi
      • Dezbaterea gustului
  • Facebook
  • Twitter
  • Smartphones
    • Samsung Galaxy Note
    • HTC Sensation XL
    • HTC Cha Cha
    • HTC Sensation
    • Sony Ericsson Xperia ARC
    • Motorola Milestone
    • LG GW620
  • Teme WordPress
  • Blogging

Internet: Cu şi despre watermark pe poze

Posted by Alexandru Negrea
/ February 7, 2012 / 17 Comments

watermark
Săptămâna trecută am exagerat puţin pe Facebook şi am afirmat că nu înţeleg obsesia utilizatorilor de internet de a pune watermark pe poze. Mă rog, când spun că am exagerat mă refer la faptul că am dus cam departe întrebarea şi că nu am făcut completările de rigoare pe text, pentru că esenţa afirmaţiei rămâne în picioare, o susţin în continuare. Şi am să explic acum la ce anume mă refer, pentru că am văzut că şi pe Twitter s-a discutat despre asta.

Părerea mea este că stricăm pozele cu acest watermark şi că eficienţa lui este egală cu zero. Nu susţin încălcarea drepturilor de autor, deşi mulţi dintre comentatorii de pe Facebook au citit statusul în diagonală. Nu sunt nebun, produc şi eu conţinut, ştiu ce înseamnă să-ţi fure cineva cu neruşinare lucrările, dar hai să analizăm puţin ideea de watermark.

În teorie, watermark-ul este ce vedem pe bancnote când le punem în faţa unei surse de lumină. Un semn care să valideze autenticitatea, care nu poate fi scos şi care e foarte greu de copiat. Tot în teorie, watermark-ul digital este un semn care validează autorul unei lucrări foto sau video, care este imprimat pe lucrare în sine. Poate fi şi invizibil, pus în sursa lucrării, dar de cele mai multe ori, pentru că a apărut această idee că trebuie să te foloseşti de orice metodă pentru a-ţi creşte traficul, watermark-ul digital e reprezentat de o adresă web a proprietarului lucrării şi e foarte vizibil pe fotografii sau pe clipuri video.

Din punctul meu de vedere, acest watermark nu face altceva decât să altereze lucrarea iniţială. Când vorbim de fotografii digitale cu peisaje sau portrete, efectul mi se pare devastator pentru privitor. Repet, este părerea mea şi e posibil să exagerez pentru că am văzut prea multe asemenea poze în ultimii 6-7 ani. Şi să zicem că aş fi mai blând dacă watermark-ul ar fi eficient, dar nu e, iar mai jos vă explic de ce nu e eficient şi de ce am rămas fixaţi pe el din inerţie şi nu ne mai dăm seama ce facem:

    1. Dacă iau o poză cu watermark pe ea şi pun şi eu pe această poză un watermark cu adresa mea web şi următorul care o fură de la mine pune şi el un watermark cu adresa lui, primul proprietar nu va putea dovedi vreodată, bazându-se doar pe watermark, că poza e a lui de drept. Evident, nici proprietarul, nici hoţii de conţinut nu vor fi afectaţi de toată nebunia asta atât de mult cât va fi afectat consumatorul, care ar ajunge să vadă un colţ din fotografia originală şi foarte multe adrese de bloguri şi site-uri.

    2. Dacă vreau să fur o poză de pe internet o să-i decupez watermarkul şi am rezolvat problema. O să o postez la mine pe blog şi o să şterg orice comentariu în care cineva mă acuză că am furat poza. În acest caz, efectul watermark-ului se va răsfrânge doar asupra cititorilor tăi, a comunităţii pentru care ai făcut fotografia aia iniţial, fapt care mi se pare de-a dreptul ilar. Îţi chinui vizitatorii cu un text pe poze, de cele mai multe ori trântit acolo fără nici cel mai mic simţ estetic, ca să mă împiedici pe mine să fur, iar la mine o să se vadă mai bine, pentru că îl decupez.

Afirmaţie: singura modalitate prin care poţi dovedi că o lucrare digitală foto sau video este a ta, este să ai sursa. Watermark-ul nu are nicio legătură cu sursa şi nu poate fi, în niciun fel, legat de aceasta

Watermark-ul este degeaba, dacă mă întrebaţi pe mine şi funcţionează rezonabil doar pe un site care vinde poze şi care acoperă variantele de preview ale pozelor premium cu un watermark cât mai vizibil, să nu le poţi folosi în scop comercial. Dar e o situaţie distinctă. Watermarkul pus în colţul fotografiilor digitale de pe bloguri, sau din publicaţiile online, are eficienţă zero, iar watermark-ul pus pe mijloc strică complet fotografiile. De ce nu renunţăm la acest obicei?

Mă rog, ce e esenţial de înţeles e că şi cu watermark şi fară, efectul este fix acelaşi. Dacă vrea să-ţi fure cineva poza, o fură. Dacă vrea cineva să-ţi dea credit pentru o poză, îţi dă, dar dacă nu vrea, nu-ţi da, indiferent de watermark. Hai să fim serioşi puţin şi să gândim la rece.

Va veni momentul când drepturile de autor pe internet vor fi înţelese de judecătorii din România, iar infracţiunile de genul ăsta vor fi tratate în acelaşi mod în care sunt tratate infracţiunile din viaţa de zi cu zi. Până atunci avem complet degeaba legea 8 şi ca să punem o cireaşă pe tort, stricăm absolut orice fotografie de calitate cu o adresă web în Times New Roman.

PS: ia uitaţi-vă puţin la oamenii ăştia pe site, poate învăţaţi câte ceva. Cele mai multe fotografii nu au watermark, privitorul e fericit, iar ei câştigă bani din fotografie. Asta înseamnă să înţelegi că cel mai important e vizitatorul, nu cei trei stupizi care fură pozele să le pună la ei pe blog. Concentrează-te pe comunitatea ta, lasă-i pe ceilalţi momentan. Wait for it!

Tweet
Tagged drepturi de autor, Poze, watermark
  1. February 7, 2012

    Emil Calinescu

    Vezi?D-aia sustin eu de fiecare data ca mesajele telgrafice, tip twitter, sunt inutile. Ce scrisesei atunci pe facebook era un mesaj telegrafic, din care lumea nu intelesese tot. Acum, cand ai avut spatiu sa te exprimi, te-ai facut complet inteles. Si da, acum e clar: nu incurajezi furtul, e doar o chestie de estetica! Dovada ca inca nu te-a contrazis nimeni(aici), iar daca o va face, o va face pe chestii subiective, care tin de gusturi.

    Reply  
  2. February 7, 2012

    Dianora

    Eu sunt printre putinii oameni care il considera la fel de inutil. De ani de zile fac poze cu peisaje. Si stiu cat de enervant este pentru mine cand vad semnaturi pe poza. Mai ales cele cu watermark pe mijloc, adio! eu nu mai calc pe acolo fie pagina sau blog.

    Ori ma lasi sa admir poza, ori degeaba o mai pui online. Serios. Oricum o sa fie furate! Eu am avut tone de poze furate de pe contul meu de deviantart cu tot cu watermark pe ele! :) Ala a fost momentul cand mi-am dat seama ca watermarkul e inutil si enervant pentru vizitatori. Asa ca am renuntat.

    Pirati de poze vor exista mereu. Eu pot doar sa fac upload unei poze 800X600. Asa hotii vor avea doar versiunea mica. Eu am sa fiu singura persoana ce va detine versiunea mare, originala.

    Ps. O alta boala de a mea sunt pozele cu rama! Mai ales la peisaje mi se pare ca limiteaza poza.

    Reply  
  3. February 7, 2012

    Mircea Meşter

    Alex, dacă aveai aceeaşi poziţie şi acelaşi subiect de discuţie pe Facebook, toată lumea era ok. Dar, pentru că spui că am citit “în diagonală”, îţi reproduc un pasaj din ce spui tu acolo. Să vezi că e citit cât se poate de “orizontal” :)

    “Tu cumperi o poză, sau o faci în jumătate de zi, cum zice Marius mai sus. O pui pe blogul tău, pe site, sau pe facebook, într-un material comercial sau nu. Vin eu, după ce materialul tău a fost deja publicat, iau poza de la tine şi o public la mine pe blog într-un articol. Cu ce te afectează pe tine chestia asta?”

    Atât. În rest, ai dreptate.

    Reply  
  4. February 7, 2012

    Kevin

    Un watermark mic in coltul pozei e deajuns! :)

    Reply  
  5. February 7, 2012

    Andrei

    Content-Aware Fill din Photoshop CS 5 face aproape inutil orice watermark, rezultatul fiind aproape de fiecare data uimitor. Logica din spatele unui watermark mie imi miroase mai mult a branding decat a metoda de impunere a respectării dreptului de autor pe sursă -cazul nostru imagine.

    Reply  
  6. February 7, 2012

    Anda

    Eu folosesc watermark pe poze. Mea culpa. Si nici nu o sa renunt prea curand la acest obicei. Nu-l pun in mijlocul imaginii, ci intr-un colt ales in asa fel incat sa nu acopere detalii importante din imagine. De asemenea, folosesc un efect de transparenta, in asa fel incat privitorul poate observa ce se “ascunde” sub watermark. Referitor la punctul 2, poate conta cum tai poza. O fotografie in adevaratul sens al cuvantului este “fotografie” si pentru incadratura. Ea da un anumit efect compozitiei si e foarte importanta. Daca tai watermarkul,tai implicit din incadratura.Si referitor la “afirmatie”, da, poti demonstra ca tu ai facut poza, daca ai sursa, bruta, neprelucrata.

    Reply  
    • February 7, 2012

      Alexandru Negrea

      Ştiu că afirmaţia este adevărată, eu doar spun că watermark-ul nu te ajută cu nimic

      Reply  
  7. February 7, 2012

    Monica Tarţa

    Am înţeles ce ai scris. Voiam să-ţi spun de ce eu văd altfel :)

    În primul rând, mi se pare o chestie de bun simţ, aşa cum nu postez un articol scris de mine în neant, ci pe blogul meu. Mi se pare foarte ok să te semnezi după ce faci ceva, orice, pentru că este făcut de tine. Nu spune nimeni că dacă am pus un copyright pe o poză înseamnă că eu o consider o operă de artă, dar mi se pare ok să facem asta aşa cum ne semnam şi bileţelele de la şcoală.

    În al doilea rând, probabil majoritatea nu o fac gândindu-se la hoţi, pentru că nu fac lucruri la un nivel atât de ridicat încât să se îngrijoreze serios de asta. Plus, majoritatea watermark-urilor se pot scoate pur şi simplu, fără să fie nevoie de crop. Deci nu înseamnă că sunt nişte aroganţi paranoici.

    Trei, având în vedere cât de mult conţinut circulă acum via facebook de exemplu, cum mai diferenţiezi o poză de-ale tale de o poză de pe net, în albumul tău de wall photos, de exemplu?

    Bonus… ai văzut că facebook a pus acum două butoane pe poze, acolo unde stăteau de obicei watermark-urile? :D

    Reply  
  8. February 7, 2012

    Alexandru Negrea

    Aşa cum pui un articol text pe blogul tău, nu în neant, fără să-i alterezi conţinutul intercalând adresa blogului printre cuvinte, aşa pui şi o poză pe blogul tău, fără să o alterezi cu un watermark. La fel pe Facebook. La fel oriunde.

    Butonul legit de Share are sursa ataşată, deci se va vedea sursa, în cazul în care prietenii decid să posteze poza ta pe wall-ul lor, sau în albumele lor, sau whatever.

    Nu?

    Reply  
    • February 7, 2012

      Monica Tarţa

      Păi nu suntem încă acolo. E plin de poze nefăcute de userii respectivi prin albume.

      Reply  
  9. February 8, 2012

    Marian

    Acesta este doar una dintre multele lucruri pe care multi le fac datorita faptului ca o fac alti, unele lucruri nu isi au rostul dar asta e viata.
    Slendit articol, imi place si vad ca iti place si tie sa scri, felicitari.

    Reply  
  10. February 8, 2012

    Alina

    Vechea ACTA se chema watermark pe poza

    Reply  
  11. February 8, 2012

    Mihai Baboi

    Desi rezonez oarecum cu argumentele tale, n-am sa renunt deocamdata la watermark din cateva motive:

    E in coltul pozei si e semi-transparent, deci nu cred ca deranjaza. Plus ca eu nu am peisaje si arta, am telefoane si alte gadget-uri.

    In cazul continutului meu, chiar are efect. Cel putin 70% din cei care fura nu stiu sau nu se ostenesc sa decupeze pozele. Cand vad ca au watermark prefera sa le evite. Si da, daca reusesc sa-i opresc pe 70% din cei care vor sa fure, ma declar multumit.

    Reply  
  12. February 12, 2012

    Valy

    In principiu ai mare dreptate, insa cred eu ca e foarte important si continutul pozei. De exemplu nu vad de ce ar pune cei de la Foto Union ca tot i-ai mentionat, watermark pe poze cu portrete. Nu e ca si cand ar fura cineva un portret cu tine, bazavan sau oricine altcineva sa il foloseasca… Decat in cazul in care scrie articol despre tine si atunci cred ca iti cere tie poza.

    Daca insa poza e cu piesaje sau cu animalute sau cu gadgeturi, cred ca un watermark in colt si destul de transparent e de bun simt si cred ca cei care fura si decupeaza watermarkul nu mai au aceeasi poza, la aceeasi calitate, ca zicea cineva mai sus ca VIRGULA conteaza si incadratura.

    Cred ca un watermark frumos si de bun simt in colt nu strica nimic si e doar o semnatura :)

    Reply  
  13. February 21, 2012

    Tyna

    La fel ca valy gandesc si eu. o mica semnatura in semn de apreciere nu strica. efectul cu siguranta nu e acelasi ca cel al unui watermark, si o semnatura intr-un coltz, cu siguranta nu exclude ideea de copiere ulterioara. o poza poate fi foarte usor taiata folosind un program lejer de modificare a pozelor gen acd-see. Oricum ideea de watermark pe toata poza strica tot farmecul.

    Reply  

Leave a comment

Click here to cancel reply.

  1. Romancele: intre Africa si Germania | Liza Danciu02-08-12
  2. 13 din 13 (2) - Valentin Bosioc02-13-12

Caută pe blog

Vă recomand



Găzduire web

Comentarii recente

    Valentin Todor Pentru anul 2010 poti gasi date aici. 40.01% din populatie. E bine in special pentru cei care...
    Alexandru Negrea Rămâne să vedem, sunt şi eu la fel de curios. Ar trebui, având în vedere că serviciul chiar e ok.
    vali am înţeles. follow up questions: s-a observat o mărire a numărului de abonaţi IB? a fost mai ieftin decât...
    Alexandru Negrea Am scris în articol că obiectivul a fost să popularizăm secţiunea de internet banking din portalul...
    vali adică, scopul final era să aveţi nişte cifre in luna X sau să aduceti 1 milione de oameni pe site, din care să...

Disclaimer

În prezent sunt Social Media Manager la BCR. Menţionez, însă, că opiniile exprimate pe acest blog nu au legătură şi nu reprezintă punctele de vedere ale organizaţiei(companiei) din care fac parte.

Sustin si recomand

  • Am doar 18 ani
  • Avem blog
  • Blog18
  • Bookblog
  • Club de Carte
  • Cristian Matache
  • Fotografie de nunta
  • Laptop News
  • Lecturi urbane
  • Oraşul animalelor
  • Pranzul din caserola
  • Revvnation
  • Soup Nights

Colaboratori / Resurse

  • Evensys
  • GMP Advertising/PR
  • Graffiti PR
  • McCann PR
  • Oxygen PR
  • Premium PR
  • Revista BIZ
  • Rogalski Grigoriu
  • SmartPoint PR
  • Spada Digital
  • The Practice

Sub capota blogului

  • Akismet
  • Documentation
  • FamFam Icons
  • Feedburner
  • jQuery
  • Plugins
  • Reteaua Blog20
  • Themes
  • WooFunction icons
  • xServers Hosting
  • Prima pagină
  • Despre mine
  • Arhive lunare
  • Fă-ţi un blog
  • Contactează-mă

Copyright © 2011 - Alexandru Negrea - Toate drepturile rezervate | Browse Happy