Bitdefender

(P) Ce ar fi bine să ştii înainte să vizitezi magazinul IKEA


Săptămâna trecută am fost parte dintr-un experiment interesant – am fost co-worker pentru o zi în magazinul IKEA din Băneasa (sunt peste 150.000 de angajaţi IKEA în toată lumea).

Motivul acestei colaborări a fost unul simplu – să popularizăm faptul că începând cu 1 mai 2016 salariul minim brut al angajaţilor din magazin a crescut la 2000 de lei, dar şi celelalte beneficii pe care le au aceştia:

  • discount de 15% la produsele din magazin
  • servicii medicale la public şi la privat
  • transport gratuit pentru angajaţii din afara bucureştiului
  • asigurări de călătorie
  • asigurare de risc profesional
  • gratuităţi şi discount-uri în restaurantul angajaţilor IKEA
  • bonusuri de performanţă (ONE IKEA BONUS)
  • beneficii la pensionare (programul TACK)
  • ikea at a glance

    Am trecut prin patru departamente – Logisitică, Vânzări, Food şi Comunicare şi Design Interior – în fiecare dintre ele având un ghid care mă ajuta cu toate informaţiile legate de activitatea departamentului respectiv şi care mă mai punea din când în când la treabă.

    Quick fact Quick fact
    Primul catalog IKEA a fost publicat în 1951. În 2013 acesta era distribuit în peste 200 de milioane de exemplare în 43 de ţări, în 29 de limbi şi în 62 de ediţii.

    Logistică / Recepţie Marfă

    La 7:30 am început cu Logistica, am mers în depozit şi ne-au povestit băieţii de la recepţie marfă cum ajung produsele în pachete plate de la furnizori pe rafturile magazinului şi cum totul începe să fie despre sustenabilitate. Apropo de produsele de pe rafturi, programul în depozit începe la 4 dimineaţa, iar la ora 14:00 toate camioanele din ziua respectivă trebuie recepţionate.

    Paleţii pe care vine marfa, de exemplu, sunt acum din carton presat în loc de lemn, bumbacul folosit în produsele IKEA vine în totalitate din surse sustenabile (de la fermieri care folosec mai puţină apă, mai puţine chimicale şi pesticide, acreditaţi de asociaţii internaţionale din domeniu), iar lemnul din care sunt făcute piesele de mobilier este reciclat în proporţie de peste 50% (cu obiectiv de 100% până în 2020).

    Quick fact Quick fact
    În 1990 IKEA Group a dezvoltat prima politică de mediu pentru a se asigura că întreaga companie şi angajaţii îşi asumă răspunderea faţă de mediu în toate activităţile desfăşurate.

    Vânzări

    Trei ore mai târziu, imediat după deschiderea magazinului pentru public, am trecut în departamentul de vânzări – oamenii cu tricouri galbene pe care îi întrebăm lucruri când nu găsim ce avem nevoie (sunt peste 9500 de produse diferite în magazinele IKEA).

    Pe culoar m-a oprit un client, avea în căruţ câteva cleme de prindere a draperiilor, să mă întrebe dacă avem şi cleme albastre. Un alt client voia o ramă foto care să respecte exact dimensiunea unei fotografii de familie pe care o ţinea în mână. Din depărtare un alt client venea hotărât să întrebe ceva. Nu trecuseră 30 de minute de la deschiderea magazinului şi fiecare om de vânzări avea coadă de clienţi.

    M-am dus spre zona cu multe becuri şi lumini, ca să mai aflu nişte lucruri despre sustenabilitate (subiect tratat de fiecare dată cu maximă seriozitate de toţi angajaţii) – toate corpurile de iluminat de la IKEA sunt compatibile cu becurile LED, un alt obiectiv verde care a fost îndeplinit cu succes în ultimii ani.

    Quick fact Quick fact
    În 2015 peste 1,5 miliarde de vizite s-au înregistrat pe site-ul site-ul IKEA.com, vânzările online globale din anul respectiv având o valoare de aproximativ 1 miliard de euro

    Food

    În timpul vizitei din restaurantul IKEA eu am făcut un LIVE pe Facebook despre campanie, îl puteţi urmări aici.

    Probabil că vă aşteptaţi la asta – chifteluţele suedeze sunt în topul vânzărilor pe food, şi tot aici avem, bineînţeles, hotdog-ul la 1 leu, din zona de bistro. Ce mi se pare fantastic e că preţurile accesibile şi mâncarea bună au transformat IKEA Food în cel mai profitabil restaurant din România în 2013 (via ZF), asta în condiţiile în care IKEA e în primul rând un magazin de mobilă şi decoraţiuni.

    Quick fact Quick fact
    În 2015 aproximativ 640 de milioane de consumatori din toată lumea au servit masa într-un restaurant IKEA, în zona de bistro sau au cumpărat un produs de la Swedish Food Markets

    Comunicare şi Design Interior

    Adică oamenii care pun la cale toate decoraţiunile interioare din magazinul IKEA, de la câteva flori într-o vază pe un raft oarecare, până la acele apartamente întregi mobilate şi utilate în zona de expo.

    Regula de bază în acest departament e să ştii (aproape) toate produsele din magazin, ca să-ţi vină ideile pentru a le pune la un loc într-o cameră. Mă rog, trebuie să arate şi bine, dar asta e altă discuţie.

    Aici am aflat că masa LÖVBACKEN, disponibilă acum în oferta IKEA, este reeditarea primei mese care a fost gândită să încapă într-o cutie plată şi care a pornit tot fenomenul ăsta cu mobila în cutii plate, de fapt. Se numea Lövet în 1956, iar ideea i-a venit designer-ului după ce nu a putut să bage masa în portbagajul maşinii şi i-a tăiat picioarele.

    Quick fact Quick fact
    Toate veniturile magazinelor IKEA, din ziua de 9 octombrie 1999, au fost împărţite în mod egal celor peste 40.000 de angajaţi de la vremea respectivă. Aproximativ 2000E a primit fiecare – Big Thank You Event

    Concluzii

    1. IKEA este una dintre companiile cu care aş colabora oricând, pentru că reuşeşte cumva să-mi transmită o relaxare în comunicare pe care nu o întâlnesc prea des la companiile mari. Acum că am avut ocazia să văd şi activitatea din spatele cortinei sunt convins că relaxarea lor e reală, cel puţin în mare parte din timp.

    2. În timpul LIVE-ului de pe Facebook au apărut şi reacţii negative referitoare la cât de bine e să lucrezi pentru IKEA. Sunt sigur că există şi angajaţi nemulţumiţi, să nu vă îndoiţi de asta, ar fi imposibil să mulţumeşti pe deplin 150.000 de oameni, dar raportat la condiţiile de muncă din România cred că IKEA e un exemplu pozitiv de angajator.

    3. Dacă vreţi să aflaţi mai multe lucruri despre promisiunile oferite de IKEA pe zona de sustenabilitate, aveţi aici o întreagă colecţie de rapoarte şi informaţii utile. Nu sunt disciplinat din punctul ăsta de vedere, nu mă informez suficient când cumpăr lucruri, dar după campania asta o să fiu un pic mai atent.

    Impresii despre cum e să lucrezi la IKEA găsiți și la Ruxandra Predescu pe blog.

    Alexandru Negrea

    Alexandru Negrea

    General Manager şi trainer la Social Smarts, platformă de cursuri intensive pentru dezvoltarea abilităţilor sociale.

    • Twitter
    • Facebook
    • LinkedIn

    2 Comentarii

    Lasă un comentariu